PressCode

Începe testarea PISA 2025. În premieră, copiii sunt evaluați la engleză

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

În perioada 12 mai – 9 iunie, Institutul de Științe ale Educației, derulează Faza principală a studiului PISA 2025. Testările din anii trecuți au arătat că aproape jumătate dintre elevi nu înțeleg cerințele textelor, conexiunile matematice sunt slabe, iar gândirea creativă este la pământ. Diferențe semnificative sunt între elevii care provin din mediul rural, comparativ cu cei care studiază în orașe.

La studiu participă 10.362 de elevi de 15 ani din 321 de unități de învățământ (școli gimnaziale, licee sau școli profesionale), din mediul urban și rural, selectați aleator, printr-o procedură standardizată, unică la nivel internațional (eşantion reprezentativ). Dintre aceștia, 1.477 de elevi (din 66 de unități de învățământ) învață în limba maghiară (eșantion reprezentativ la nivel național pentru această categorie de populație).

De asemenea, sunt implicați, 2.015 profesori dintre care 1.430 de profesori care predau Științe (Fizică, Chimie, Biologie și Geografie) în cele 321 de școli, 585 de profesori care predau Limba Engleză din școlile participante, precum și părinții celor 10.362 de elevi participanți.

Pentru prima oară în România, în cadrul PISA 2025 se evaluează și competențele elevilor la limba engleză în cadrul studiului Foreign Language Assessment (FLA), la care participă 2.149 de elevi.

Tot pentru prima oară în România se administrează o serie de chestionare suplimentare: Chestionarul profesorului de științeChestionarul profesorului de limba engleză și Chestionarul părintelui.

 Sesiunile de evaluare destinate elevilor durează aproximativ 4 ore, dintre care 15 minute pentru introducerea generală, 120 – 130 de minute sunt alocate administrării testului cognitiv, organizat în 2 sesiuni a câte 60 – 65 de minute fiecare, cu o pauză scurtă între acestea, iar pauza este de 15 minute.

Alte 45 – 50 de minute sunt necesare pentru completarea chestionarului elevului (elevii își exprimă opiniile despre activități desfășurate la școală și în afara școlii, precum și despre unele aspecte ale calității vieții lor) și a chestionarului TIC.

Toate instrumentele de evaluare se aplică în format digital, cu excepția chestionarului administrat părinților care va fi aplicat în format hârtie.

La nivelul fiecărei unități școlare, administrarea se realizează într-o singură zi (în sesiuni paralele și/sau succesive) sau în zile consecutive, la date stabilite de comun acord cu școlile.

Întregul proces se desfășoară standardizat, conform metodologiei internaționale, având la bază  manuale pentru administrare.

Datele colectate – răspunsurile elevilor la testele cognitive și la chestionare, precum și cele ale profesorilor vizați – sunt încărcate direct în platforma studiului PISA 2025. Răspunsurile părinților la chestionare sunt încărcate de către personalul Centrului Național, într-o bază de date dedicată, furnizată de Consorțiul PISA 2025.

Rezultatele obținute sunt strict confidențiale. Niciun elev și nicio școală nu sunt identificate în rapoartele internaționale sau naționale, acest studiu nefiind conceput pentru a furniza scoruri individuale la teste sau chestionare.

Fiecare elev participant la PISA 2025 primește o diplomă personalizată.

Prin participarea României la studiul PISA 2025, inclusiv la opțiunile internaționale, se urmăreşte atât obținerea unei imagini detaliate cu privire la nivelul unor achiziții fundamentale ale elevilor în materie de competențe, cât și creşterea capacității autorităților de decizie din România de a adopta și implementa politici educaționale bazate pe dovezi. Rezultatele obținute de către elevii români stau la baza proiectării unor intervenții adecvate, având în vedere că acestea se referă nu numai la nivelul achizițiilor elevilor, ci și la contextele învățării. Participarea la studiul PISA 2025 contribuie la corelarea învățământului românesc cu evoluțiile sistemelor de educație performante la nivel international.

Datele colectate vor sta la baza analizelor care permit înțelegerea măsurii în care elevii români sunt pregătiți pentru continuarea studiilor și integrarea pe piața muncii.

Pentru elevii din România, studiul PISA 2025 reprezintă o provocare, o ocazie de a participa la o evaluare internațională standardizată, alături de elevi de 15 ani din întreaga lume, pentru a rezolva diverse probleme și situații din viața reală.

Citește și