Garda Națională de Mediu a început controale tematice, la nivel național, pentru a verifica modul în care agenții economici s-au înscris în platforma SGR (www.returosgr.ro). Producătorii, importatori și comercianți de băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, comercializate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1l şi 3l) aveau obligația să se înscrie în platformă pînă la data de 28 februarie 2023.
Compania RetuRO, administratorul SGR, susține că peste 55.000 de operatori economici și-au activat conturile de utilizatori în platforma online. Dintre aceștia, 23.145 au finalizat înregistrarea conform procedurii prevăzute de lege.
Nerespectarea termenului limită de înscriere în platformă se sancționează cu amendă cuprinsă între 20.000 și 40.000 de lei.
SGR reprezintă un sistem prin care cetățenii vor plăti o garanție de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.
Înregistrarea OBLIGATORIE în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcțiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.