Daniel David, ministrul Educației, a publicat la sfârșitul lunii ianuarie, noile planuri cadru pentru învățământul liceal.
Procesul de consultare publică durează cinci săptămâni, până pe 6 martie 2025, timp în care cei interesați pot analiza documentele și trimite sugestii.
Ministerul Educației suține că planuri sunt concepute pentru a sprijini dezvoltarea elevilor în a deveni adulți reflexivi, autonomi și responsabili, capabili să ia decizii informate despre viitorul lor profesional și personal.
Prima generație de elevi, absolvenți ai învățământului gimnazial, care va studia în baza noului curriculum liceal va fi clasa a IX-a din anul școlar 2026-2027. Acești elevi vor reprezenta și prima promoție care vor susține noul examen național de bacalaureat, prevăzut în Legea 198/2023. Elevii care vor fi în clasele a X-a – a XII-a/a XIII-a, în anul școlar 2026-2027, vor continua studiul pe actualul curriculum liceal până la finalizarea parcursului liceal.
”Lumea s-a schimbat, statutul României s-a schimbat, nu mai putem merge cu ceea ce avem în acest moment. Trebuie să avem specialiști buni, la nivelul de calificare 3 sau 4, buni cetățeni și oameni mulțumiți de propria viață”, a precizat ministrul Educației, Daniel David.
Schimbările vizează eliminarea limbii latine, iar gramatica devine materie obligatorie care se va studia in cadrul orelor de limba și literatura română. De asemenea, se introduce consilierea și dezoltarea personală.
Interesant este că elevii vor putea alege materii opționale. Astfel, din total, jumătate vor fi materii obligatorii, 35% aparțin profilului, iar diferența de 15 % este aleasă de elevi.
Întrucât noile planuri au stârnit numeroase controverse în nici 24 de ore de la lansare, ministrul Educației a făcut precizări. Daniel David: ”Pentru a avea buni specialiști, ne trebuie accentuarea competențelor de specialitate, mai ales în clasele XI/XII; nu ne oprește nimeni însă să avem abordări mai transdisciplinare și la acest nivel (istorie la profilul real sau științe la profilul uman), dacă școala și elevii doresc asta (prin orele de CDEOȘ), dar acest lucru nu mai este impus de minister, ci lăsat la autonomia/libertatea școlii și elevilor. Tot într-o logică transversală și ținând cont de caracteristicile societății de astăzi, am lăsat tehnologia informației și comunicațiilor în toți anii din trunchiul comun (din nou, orele putând fi, unde se dorește, suplimentate prin CDEOȘ)”.